Et rigid og tungrodd system

  • 28.07.2016 kl.20:24

Jeg undres over en ting! Det er et diskusjonstema om Uber skal få operere lovlig i Norge. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke skulle det!

Det er meget trygg og behagelig måte og reise på. De opererer ikke med kontanter, du har all informasjon om sjåføren, og betalingen forgår elektronisk. Det er, erfaringsmessig utelukkende hyggelige sjåfører. De blir vurdert etter hver eneste tur og alle klienter blir bedt om å sette karakter etter sin tur med Uber. Det motiverer sjåførene til å fremstå meget profesjonelle og hyggelige, samt at de kjører behagelig- i motsetning til mange taxisjåfører.

Jeg mener det er på tide med konkurranse i sjåførvirksomheten i Norge. Og dette må opp til debatt!

Et annet godt argument synes jeg er viktig å få med. Og det er at slik arbeidsmarkedet er i dag, er det i alle fall en mulighet for de som ikke har en jobb. Det skaper arbeidsplasser, ikke minst.

Det er ikke trygt å kjøre Uber.

Faktisk opplever mange Uber som tryggere enn andre transportmidler. Når du bestiller får du vite hvem som kommer for å hente deg, du får se profilbilde og hva slags bil de kjører og hvordan tidligere kunder har vurdert nettopp han/hun som skal kjøre deg. Som passasjer er du forsikret og sjåførene har gått gjennom en bakgrunnssjekk før de har blitt godkjente som sjåfører.

Sjåførene bruker ikke takstalternativer og unndrar penger.

I motsetning til andre drosjer har Ubers sjåfører ikke mulighet til å ta kontant betaling. Turene belatses automatisk med kortet du har registrert i Uber-appen. Alle turer og transaksjoner er derfor dokumentert og loggført.

Uber er ulovlig.

For en tid tilbake ble en sjåfør tilknyttet Uber frikjent i Oslo tingrett. Det er fortsatt noen som mener at man trenger løyve for å kunne kjøre passasjerer, men loven rundt dette er uklart når det gjelder apper. Uber på sin side sier de ønsker ny regulering for å sikre at aktører som dem opererer på en ansvarlig måte, for eksempel med fastsatte regler for forsikring og bakgrunnssjekk.

Sjåførene betaler ikke skatt.

De som har inntekt via Uber må skatte av det som alle andre som har inntekt. For de fleste av sjåførene innebærer dette at de må sette opp et enkeltpersonforetak for å innberette inntekten sin til skattemyndighetene, som andre selvstendig næringsdrivende. Uber har blant annet bidratt med informasjon og forhandlet frem gunstige ordninger med regnskapsførere for å gjøre denne jobben enklere for sjåførene.

Hva med forsikring?

I tillegg til forsikringen til sjåføren har Uber en tilleggsforsikring som dekker passasjeren dersom man skulle havne i en ulykke.

Uber ødelegger taxibransjen

Antall taxiturer i Oslo gikk ned nesten 20 prosent fra 2007-2014, i en periode hvor taxibransjen svarte med å nærmest doble prisene, som har gjort situasjonen enda værre. Uber har kun vært i Oslo siden november 2014, og har ikke bidratt til denne nedgangen. Uber tilbyr rimeligere turer som utvider det eksisterende markedet, og konkurrerer ikke direkte mot drosjene. Veldig mange av de som velger å ta en Uber på en tur som koster 100kr hadde ikke vurdert å ta taxi når de ville kostet 220 kr for samme strekningen. Det er også fundamentale forskjeller mellom Uber og drosjer; en Uber kan for eksempel ikke praies på gaten, stå på taxiholdeplass eller kjøre i kollektivfeltet. I tillegg har drosjene gunstige skatteordninger ved kjøp av bil, som Uber ikke har eller krever. Uber kan også være det som raderer bort ulovlig piratkjøring.

Det er bare unge sjåfører

Uber har flere hundre sjåfører tilknyttet appen i Oslo, og det er mennesker med mange forskjellige bakgrunner. Alt fra pensjonister til hjelpepleiere, finansfolk, studenter og gründere. Å kjøre Uber passer for alle som har bil, tid og god vandel.

Nå må Norge legge fra seg det rigide og tungrodde systemet sitt og åpne opp for et frisk pust. Gi folk muligheter til å jobbe, tjene penger.

Til nå har jeg vært veldig for lyd med Uber. Det er rimeligere og det er aldri ventetid på mer enn fem minutter. Både i Paris og København kjørte vi med Uber ofte- da det var rimeligere enn offentlig transport for hele familien- og det var alltid en bil i nærheten som kunne plukke oss opp!

Jeg heier på Uber!

Hva tenker du om at Uber bør få bli lovlig?

Har du kjørt med Uber tidligere?

#uber #transport #debatt #taxi #sjåfør #samferdsel #favoritt #uberpob #uberblack

  • 28.07.2016 kl.20:24
  • Reise
  • 4 kommentarer
  • Mye vil ha mer?!

    • 15.06.2016 kl.10:21

    Jeg tillater meg å klage på noe som mange vil kalle et luxusproblem. Vi er muligens utakknemlige og mye vil ha mer osv...

    Vi er mestere på å rope høyt når ting ikke går som vi vil og jeg er veldig god på dette ( det er en ærlig sak) men jeg blir litt i sarkastiske hjørnet når jeg mottar denne på min faste togstasjon her om dagen....

    Jeg må bare le. Her informerer NSB om at de kommer til å avvik i togtrafikken mellom 21.06- 07.08 og at dette da kommer til å føre til alternativ transport, som gjør at man sjelden kommer dit man skal innen riktig tid og man står og venter i evigheter på stasjonene til det kommer en buss ( en eller annen gang )

    Men.... Løsningsorienterte som NSB er, har de delt ut denne lille kupongen til samtlige reisende som risikerer å bli berørt. Og denne kupongen skal gi deg muligheten til å hente en hel liten kopp varm drikke, 0,5 L flaske mineralvann * eller en is på Narvesen.

    EN liksom!! Og denne ene kaffen ( liten ) eller is eller mineralvann * skal gjøre opp for det faktum at jeg må beregne ekstra god tid daglig ( utenom helgene ) i nesten 1 måned!!!

    Ja men da er det jo greit....

    #nsb #norskestatsbaner # tatoget #hverdagen #narvesen

  • 15.06.2016 kl.10:21
  • Reise
  • 9 kommentarer
  • Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no